Antara Anjing dan Manusia

anjing

LEMBU : Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena ja hang nie?

ANJING : Aku tengah tension nie. Mau je aku gigit manusia tadi habaq hang.

LEMBU : Awat? pasai lak macam tue?

ANJING : Tadi aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang dok berkepit baik punya. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata “hoi anjing, pergi jauh-jauh,hang tue najis!

LEMBU : Ya, lah. hang kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tue bro.

ANJING : Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?

LEMBU : Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang hang anjing, malah tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING : Wah.. ayat hang memang power la… manusia kena ubah pepatah, mulai hari nie la...... “Pandai macam LEMBU”


Sedikit Penjelasan:

Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu Majah menyatakan bahawa

“Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram”.

Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya,

“Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)”
“Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna”. (Surah Zumar: 9)

{ 7 comments.. read them below or add one }