Rezeki Kita Di Tangan Siapa?

rezekiRezeki... betapa kita semua selalu disibukkan samada secara fikiran, masa dan tenaga utk mencari rezeki... malah terkadang kita mengabaikan dan meninggalkan byk perkara penting demi mencari rezeki. misalnya tanpa sedar kita krg memberi perhatian kpd keluarga. malahan byk antara kita yg tertinggal solat semata2 kerana kesibukan mencari rezeki... inilah dunia dgn segala mcm perhiasannya yg menghanyutkan.

Kalaulah kita melihat keadaan apa adanya, sesungguhnya rezeki adalah di tangan Allah. Dialah Ar-Rozzaq, yang Maha memberi rezeki. Dialah sumber rezeki... dari tgn siapapun kita dpt rezeki, itu hanyalah saluran-saluran untuk Allah mengalirkan rezeki kepada kita... dan saluran-saluran inilah hijab yg menghalang kita utk melihat Allah sebagai sang pemberi rezeki yg mutlak... dan dgn itu kita terseksa. terseksa kerana kita terus mengharap rezeki daripada saluran-saluran ini. kita takut rezeki kita terputus atau terganggu dari saluran-saluran ini... Apa saluran-saluran itu? Contohnya paling dekat Boss kita... kita takut melanggar setiap arahan Boss, nanti kurang gaji. kita kena siapkan kerja secepat mungkin sampai lupa utk solat, sebab takut bos marah dan gaji kena potong ...

Alangkah siksanya jiwa kita kerana tidak melihat apa adanya. kita lebih takut kepada makhluk daripada Sang pencipta yg Maha Kuasa... Jika dah tertulis setakat itu rezeki untuk kita…maka bersyukurlah. Jangan disesali kalau rezeki kita tak sebagus rezeki orang lain.

Surah Al-Ankabut ayat 60

"Dan berapa banyak binatang yang tidak menanggung rezeki-Nya, Allah-lah yang memberi rezeki kepadanya ( kepada binatang ) dan kepadamu ( para manusia ), dan Ia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui."

Inilah kebenaran... inilah hakikatnya... jadi, kunci pertama utk kita mendapat limpahan rezeki adalah dgn YAKIN... YAKIN bahawa di tangan Allah rezeki kita. yg lain cuma penyalur, bukan sumber... dan YAKIN ini harus disuburkan saban waktu, biar menjadi HAQQUL YAQIN... keyakinan yg sebenar-benarnya, tanpa ada sedikitpun keraguan... inilah konsep yg dicungkil dalam LOA, Law Of Attraction, yg dulunya dikenali sbg LOF, Law Of Faith... yg sebenarnya adalah konsep yg plg dasar dlm kerohanian Islam... iaitu IMAN... YAKIN


Nota kaki ;Berpesan-pesan utk diri sendiri............

3 comments.. read them below or add one

ismanpunggul ismanpunggul 3/11/11 8:46 PM
Pasti! Rezeki di tangan Allah, hanya bagaimana cara kita mendapatkannya. Cara halal atau cara haram?
ch000tz ch000tz 3/11/11 9:11 PM
yang berkuasa dan kita perlu berusaha..
aima aima 3/11/11 9:34 PM
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkanlaranganNya), nescaya akan dijadikan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya). Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang di kehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.
(Ayat) 2 & 3 Surah At-Talaq