Ada Apa Dengan 50 Sen (Security Edge)

lima puluh sen

Ada apa dengan syiling 50 sen???Kepada penggumpul a.k.a "collector" tegar duit syiling nie,mereka mesti tahu ada apa dengan syiling 50 sen nie.....Bagi aku yang "beginner" nie aku pun ada juga menyimpan untuk dijadikan koleksi duit syiling 50 sen nie....

Kita biasa jumpa duit syiling 50 sen yang "terbelah" di tengah-tengah seolah-olah dua keping syiling dicantumkan.Sebenarnya duit syiling nie adalah jenis "security edge".Kalau kita lihat dalam gambar di atas nie pun kita dapat lihat ada beberapa jenis seperti "milled edge" dan "plain edge".

Menurut apa yang aku baca dalam blog-blog rakan blogger lain,duit 50 sen (security edge) nie adalah yang terawal dan cetakannya 15 juta keping.(dalam koleksi aku ader la 14 keping ke semuanya tahun 1967 + 1968 la)hehehe..ok ler kan ..!!!

Kalau ikut harganya plak duit syiling 50sen security edge EF RM3, UNC RM20, BU RM40, manakala milled egde EF RM300, UNC RM700 & BU RM1000.




Sekarang nie duit syiling jenis nie rasanya dah kurang di pasaran,,biasanya dah jadi koleksi la kan..Bagi aku yang berminat dengan syiling-syiling lama nie,memang sepatutnya menjadi koleksi aku la....
Sebenarnya aku ada berhajat nak jual separuh dari koleksi aku nie..!!hehehe..lagipun dah lama jadi koleksi kan..

Kepada yang berminat dan ingin memberikan cadangan untuk aku pasarkan koleksi aku nie boleh la tinggalkan komen disini ataupun hubungi syoknyabiz@gmail.com

{ 8 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown 8/3/10 8:57 AM
weh mat naset.. dlu kecik2 aku ada la simpan duit tu.. tp xlama la sbb aku guna duit tu beli mainan.. aku pn dh lma x tgk syiling cmtu..
Unknown Unknown 8/3/10 9:21 AM
kat aku ada byk arrr...sapa mau wat koleksi bleh arrr..hrga bleh runding(hehehe)
Bayu Senja Bayu Senja 8/3/10 10:38 AM
meh bagi aku simpan plak kekeke
~farhana~ ~farhana~ 8/3/10 10:41 AM
nice...tataw pom psl nie..hehehe...thnx..
ZaieDaN ZaieDaN 8/3/10 11:07 AM
teringat kat lagu aishah lima puloh sen...lima puloh sen.. haha
Unknown Unknown 8/3/10 12:08 PM
aishah 50 sen..ambik sempena duit nie kot wat citer kot...!!!!!
Boby Boby 25/8/10 12:20 PM
berapa harga jual..?
Ada ke syiling 50 terbelah tu tahun 75...?
AnonymousAnonymous 1/3/11 12:31 PM
memang susah nak jumpa syiling ni.... lagi susah tahun 69 sebab keluarannya sedikit..